Kursanmälan & FAQ
Anmäl dig till Yoga S yogakurser med Sara Rondahl - andning rörelse och meditation i tradition av T. Krishnamacharya

Anmälan, kursbeskrivningar & FAQ


Här hittar du praktisk information om kursanmälan till yoga i Helsingborg, priser och Yoga S kursbeskrivningar. Generellt är varje lektionstillfälle 90 minuter långt inklusive utrymme för en stunds avslutande fika om inget annat anges. Vi erbjuder både grupplektioner och privatlektioner.

Anmälan och priser


Anmälan

Anmäl dig till en kurs genom att skicka ett mail till info@yogas.nu. Om du mailar, vänligen ange ditt namn, adressuppgifter, kurs och datum och invänta bekräftelse på att du fått plats innan du  betalar kursavgiften. Vänligen maila eller ring även inför drop-in för praktisk information och om utrymme finns önskad tid.


Pris

Kurser är generellt på 8 x 75 minuter och vi bjuder på ekologiskt te. 8 tillfällen kostar 1200 kr per person och kurs. Drop-in i mån av plats kostar 175 kr per tillfälle.

 

Betalning

Kursavgiften betalas till Yoga S bankgiro 5101-5840. Kom ihåg att ange ditt namn. Kursavgiften  ska vara betald senast en vecka före kursstart eller enligt överenskommelse.

Yoga rörelse asana

Kursbeskrivningar för vanliga kurser. Andra inriktningar kan skräddarsys på efterfrågan.


Yoga för balans och smidighet (allmän inriktning)

För dig som vill jobba med yogans grunder; kroppsrörelser (asana), andningsövningar (pranayama), avslappningsövningar. Vi arbetar med kortare serier och fokuserar på ett medvetet andetag i rörelserna. Varje pass inleds med en kort teoridel och avslutas med en stunds avslappnings- eller meditationsövning. Passar såväl nybörjare som vana yogautövare som vill jobba från grunden med rörlighet, fokus och avspänning.  Lektionerna är temabaserade med olika fokus varje gång och bygger successivt vidare på tidigare lektioner.  Intresseanmälningar mottages!


Yoga för styrka och smidighet (fysisk inrikting)

Yoga för  dig som vill arbeta med lite längre serier (vinyasas) och statiskt (att stanna i en position flera andetag) för att jobba med styrka, balans och smidighet. Vi arbetar med rörelser (asanas) och andningsövningar (pranayama). Varje pass inleds med en kort teoridel och avslutas med en stunds avslappnings- eller meditationsövning. Lektionerna är temabaserade och bygger successivt vidare på tidigare lektioner, de passar såväl nybörjare som vana yogautövare som inte har aktuella skador eller smärtproblematik.  Intresseanmälningar mottages!


Gravidyoga

Att göra yoga under graviditeten är ett skönt sätt att arbeta med kropp och sinne för att ta hand om sig själv lite extra under en speciell period i livet. Vi arbetar med mjuka rörelser och medveten andning som ökar cirkulationen i kroppen, ger ökad kroppskännedom samt lugnar sinnet och hjälper oss att lyssna på kroppens behov utan krav eller förväntningar. Vi arbetar även med avslappning och meditation som hjälper oss att släppa spänningar och oro för att istället ge plats för tillit till vår kropp och oss själva.  Intresseanmälningar mottages!


Mamma-baby yoga

En  kurs  för dig som har en baby på ca 10-12 veckor fram tills babyn börjar krypa. Vi arbetar med mjuka och stärkande rörelser och medveten andning anpassade för att hjälpa kropp och sinne under en intensiv period i livet. Vi arbetar även med avslappning och meditation som bidrar till att släppa spänningar och oro och främja en god sömn under en tid i livet när nattsömnen kan vara bristfällig. Naturligtvis är  din baby välkommen att följa med unde rpasset och utrymme finns att ta små pauser vid behov.   Intresseanmälningar mottages!


Temadagar

Vi inspireras av yogans tusenåriga livsvisdom och varvar kortare teoripass med längre yogapass på ett särskilt tema där vi använder yogans praktiska redskap som rörelse, medveten andning, fokusering och meditation. I temadagarna ingår lättare ekologiskt fika - kaffe/te, frukt & kex.  Intresseanmälningar mottages!


Fördjupningskurser

För dig som har gått några yogakurser  och vill fördjupa din kunskap om yoga. Vi jobbar med kroppsrörelser (asana), andningsövningar (pranayama), avslappnings- och meditationsövningar. Vi fördjupar oss även i koncept från yogans tusenåriga filosofi.  Vi bygger vidare på kunskapen från tidigare kurser och introducerar nya kroppsrörelser (asana) och även något längre serier (vinyasa), lär oss nya andningstekniker, fokuseringsövningar och meditationstekniker. Intresseanmälningar mottages! 


Senioryoga, mjuk

En kurs för dig som nått den gyllene åldern! Vi arbetar med mjuka och stärkande rörelser, både fysiskt och mentalt. Balansen brukar bli lite sämre med åren och med yogans hjälp tränar vi balans. Yoga stärker även våra muskler på ett skonsamt sätt och motverkar stelhet. Yoga är ett sätt att hålla både kropp och hjärna i form! Man behöver inte kunna ta sig upp och ner från golvet då många rörelser kan göras stående eller sittandes på stol. Varje lektion avslutas med avslappning/meditaition. Inga förkunskaper krävs. Intresseanmälningar mottages!


Företagsyoga

Kortare energigivande yogalektioner på ca 45-60 minuter vardera där vi jobbar oss igenom hela kroppen. Kroppen får en chans att sträcka ut och få igång cirkulationen. Sinnet får chans att hitta ro och få ny energi. Vi varvar aktivitet med en kortare avslappning. Inga förkunskaper krävs, öppen för både vana utövare och nybörjare. För din arbetsplats eller förening är du välkommen att boka in yogakurser i era lokaler. Intresseanmälningar mottages!



Privatlektioner


Privatlektioner - eget yogaprogram att utöva hemma

Yoga undervisas klassiskt i form av privatlektioner från lärare till elev för att så långt det är möjligt kunna anpassa utövandet till individuella behov, önskningar, förutsättningar och tid.

 

För dig som vill utöva yoga regelbundet hemma skräddarsyr vi ett program som passar just dig. Ett personligt program behöver inte ta lång tid - en kvart om dagen kan göra stor skillnad om du utövar regelbundet. Ett eget program får du efter att vi har träffats en gång för en konsultation. Ofta brukar det vara bra att boka in tre tillfällen ganska tätt, för att komma igång. Programmet kan sedan förnyas regelbundet vid behov.


Pris privatlektioner

Första gången är lektionen ca 80 minuter och kostar 800:-. Uppföljningslektioner är ca 1 timme och kostar 650:-. Kontakta Yoga S för vidare information och bokning.



FAQ


Betalning

Efter bekräftelse på att du fått plats på vald kurs, vänligen betala enligt överenskommelse kursavgiften antingen till Yoga S bankgiro 5101-5840. Kom ihåg att ange ditt namn och kursens namn. Kursavgiften ska vara betald senast en vecka före kursstart eller enligt överenskommelse.


Avbokning

Om du inte längre har möjlighet att delta på anmäld kurs, vänligen avboka din plats senast en vecka före kursstart.


Missade kurstillfällen

Det går i mån av plats bra att ta igen missade kurstillfällen på andra kurser med Yoga S inom den period som kursen löper på klasser både i Helsingborg och Malmö förutsatt att flera kurser pågår parallellt. Kontakta oss för att stämma av innan så att det säkert finns plats på det tillfälle där du önskar ta igen. Det går tyvärr inte att spara tillfällen till senare kursomgångar. Vid längre tids sjukdom får du mot läkarintyg tillbaka pengar för missade kurstillfällen.


Sjukdomar & skador

Prata med läraren om du har sjukdomar eller skador, är gravid eller om det är något annat som kan påverka ditt yogautövande, vi finns på plats i anslutning till varje pass.


Yogamatta och klädsel

Det finns yogamattor att låna men du är förstås välkommen att ta med din egen matta. Använd gärna mjuka kläder som du kan röra dig fritt i. Vi utövar barfota eller med strumpor.


Äta innan yoga

Det kan vara bra att inte äta en tung måltid precis innan ett yogapass eftersom mat i magen kan upplevas som obehagligt i vissa övningar.


Kom gärna i god tid

Det kan vara skönt att hinna varva ner lite innan passet, vi finns på plats i lokalen minst 15 minuter innan och bjuder på ekologiskt  te.


Helgdagar

Ingen undervisning  på helgdagar.

 

Yoga S i Helsingborg

i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan


Tel : 070-8685496

E-mail: info@yogas.nu